Virksomhed: 3R Kontor

I 2015 fik Steffen Høgh og hans partner Jacob Hansen en forretningsidé. En idé, der skulle vise sig at være både indtjenende og besparende på samme tid. På baggrund af deres innovative tanke stiftede de selskabet 3R Kontor, der sidenhen er vokset eksponentielt og i dag udgør en succesfuld virksomhed. Firmaet tager udgangspunkt i, hvad de kalder genbrugsøkonomi. 3R Kontor skaber nemlig profit, imens der sættes fokus på at skåne miljø og natur. Et fokus, der på den ene side tilgodeser jordens ressourcer og på den anden side firmaernes evige ønske om at kunne forene økonomiske besparelser med en grøn profil udadtil.

Møblér din virksomhed på en nytænkende måde

Da 3R Kontor blev grundlagt, var det generelt normen, at hvis en virksomhed flyttede lokaler, lukkede ned eller ønskede ny indretning, blev deres kontorinventar blot smidt ud. Dette var hverken en specielt miljøvenlig eller billig løsning for firmaerne. En problemstilling, som 3R Kontors stiftere så muligheder i. At bortskaffe erhvervsaffald koster gennemsnitligt 1 krone per kilo og kan hurtigt blive en omkostningsfuld affære for små såvel som store virksomheder.

Her kommer 3R Kontor ind i billedet. De hjælper nemlig firmaerne med at bortskaffe og tømme deres kontorinventar med henblik på at videresælge de møbler, der stadig har reel brugs- og handelsværdi. I nogle tilfælde betaler virksomheden for at få afhentet deres inventar, i andre tilfælde er det gratis, og ind imellem betaler 3R Kontor selv for udvekslingen. Når først kontormøblerne er afhentet, og kontorerne står helt tomme, inddeles møblerne i tre kategorier ud fra deres (til)stand. De sorteres efter, hvorvidt de har tilstrækkelig værdi til videresalg, om de skal doneres, eller om de skal på genbrugspladsen.

Dette betyder altså ikke alene, at man som virksomhed kan komme af med sit kontorinventar på en billig og mere miljøbevidst vis, men også at man kan erhverve sig gode, genbrugte kontormøbler til lave priser. Det kontorinventar, der har størst værdi i forbindelse med genanvendelse og salg, er ifølge Steffen Høgh hæve-/sænkeborde. Dette skyldes blandt andet, at et hæve-/sænkebord af god kvalitet kan holde i utroligt lang tid og er meget efterspurgt på grund af deres ergonomiske egenskaber.

Gavner ikke blot miljøet men også samfundet

Men hvad stilles der så op med det inventar, der ikke kan videresælges, men som stadig er i god stand? Dette har 3R Kontor også fundet en bæredygtig løsning på. Mange skoler, fritidsforeninger og velgørende organisationer har nemlig et stort behov for velfungerende kontorinventar såsom borde, stole eller reoler. Af denne grund har 3R Kontor skabt Donationsnetværket. Her bliver de overskydende møbler, der ikke kan sælges, doneret til sådanne velgørende institutioner, der således ikke skal bruge deres ofte sparsomme budgetter og overskud på møblering.

3R Kontor har altså i den grad skabt sig en økonomisk rentabel forretning, der derudover også sætter fokus på det sociale og velgørende aspekt, som genbrug kan afspejle. De har med andre ord opbygget en virksomhed, der både er miljømæssigt og økonomisk til gavn for samfundet, uanset om en virksomhed ønsker at bortskaffe eller anskaffe kontorinventar. For at udtrykke det lidt firkantet, har de vendt ”et negativ” til ”et positiv” – for alle involverede parter. Hvis du ønsker at vide mere om 3R Kontor som virksomhed, deres koncept, eller bare gerne vil se nærmere på deres mange hæve-/sænkeborde, kan du gøre dette her.