SEO er en vigtig del af virksomheders digitale markedsføring, da det er SEO, som får hjemmesider til at rangere højt i de organiske søgeresultater. Mange virksomheder vælger ikke selv at stå for deres SEO-arbejde, men at hyre eksterne SEO-eksperter, som varetager det. Men hvorfor er det egentlig, at det kan være en god ide at hyre eksterne SEO-eksperter? Det får du svaret på her. Først vil du dog kort blive introduceret til, hvad der ligger i SEO-arbejde, da det kan give et bedre grundlag og en større forståelse for, hvorfor SEO-eksperter ofte hyres ind til at hjælpe virksomheder.

Hvad laver SEO-eksperter?

SEO er en disciplin, der dækker over en lang række opgaver på og uden for det website, man ønsker skal ranke højt i søgeresultaterne. Overordnet set taler man om:

  • Teknisk SEO
  • Indhold (on page SEO)
  • Off site SEO

Teknisk SEO

Teknisk SEO handler om alt det tekniske på din hjemmeside, som er med til at få den til at ranke højt på Google. Det dækker over alt lige fra billedoptimering og overskifter til title og metabeskrivelser, mobilvenlighed, sikkerhed, hastighed og Core Web Vitals (brugervenlighed).

On page SEO

On page SEO dækker groft sagt over content. Unikt content er en væsentlig del af det at få siden indekseret og til at ranke højt på Google. Det handler dog ikke kun om at have meget indhold, det handler også om at have relevant, unikt og godt indhold, som brugerne kan bruge til noget. Et tip inden for SEO-verden er, at man ikke skal skrive med søgemaskinerne for øje, men derimod menneskerne. Google er nemlig god til at afkode brugervenligt indhold. For nogle år siden handlede det ikke i samme omfang om at lave brugervenligt indhold, men derimod at lave indholdet, så Google forstod, hvad det handlede om. Her så man tekster med søgeord, der optrådte unaturligt ofte i en tekst. Det er dog langt fra tilfældet i dag.

For at kunne sikre sig relevant indhold i dag, som både brugerne og Google kan lide, ligger der en søgeordsanalyse samt en konkurrentanalyse. Her skal man vurdere, hvilke søgeord man vil satse på, hvorefter man skal producere indhold derudfra. Hvilke søgeord man satser på afhænger af mange ting, og det kan være forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvad der giver mening.

Når man har fundet søgeordene, handler det om ikke om at plastre tekster til med dem i håbet om at rangere højere – det gennemskuer Google. Det er derfor en balance, hvor søgeordene skal indgå på en naturlig måde, men hvor de samtidig placeres så Google afkoder indholdet bedst.

Off site SEO

Off site SEO handler om alt det, der foregår uden for sitet, men som er med til at hjælpe den til tops. Grundlæggende dækker det over disciplinen linkbuliding, som handler om at få andre sider til at linke. Google ser nemlig links som anbefalinger – og hvem kan ikke godt lide en god anbefaling? Denne disciplin er afgørende for placeringen i søgemaskinerne, og det kræver stor ekspertise, da der er forskel på links. Nogle links anses som svage, mens andre ses som stærke. Det handler både om kontekst, men også om styrke. Der findes forskellige metoder inden for linkbuiliding – nogle er helt legitime, mens andre ikke er. Det kræver derfor en stor forståelse for SEO, hvis man skal kaste sig ud i linkbuilding. Derudover er det et stykke arbejde, som aldrig stopper. Det skal hele tiden vedligeholdes, hvis ikke man vil overhales af konkurrenterne.

Hvorfor er SEO vigtigt?

SEO er vigtigt, fordi mange brugere googler som aldrig før, og de når sjældent længere end side 1. Derfor er det afgørende som virksomhed at ligge der.

Hvorfor giver det mening at hyre SEO-eksperter?

Og nu til det spørgsmål, vi hele tiden har ville besvare: Hvorfor hyre eksterne SEO-eksperter?

Det korte svar er, at det næsten ligger i ordet “eksperter”. SEO-eksperter er nemlig eksperter på SEO, og som gennemgået i dette indlæg, kan man se, at det er et område, som kræver en vis grad af ekspertise, hvis det skal lykkes. Derudover er det en disciplin, der kræver både stor strategisk, teknisk og kommunikativ forståelse.

Hvor får man fat i SEO-eksperter?

Er du kommet frem til, at du skal hyre SEO-eksperter, skal du tage fat i et digitalt bureau, der har SEO-eksperter siddende. Et eksempel kunne være ATAK Digital, der er et digital performancebureau, hvor en af deres kerneydelser er SEO.