Sidemandsoplæring er en god måde at lære på. Det er en praktisk tilgang til at tilegne sig ny viden, erfaringer og færdigheder. Det bruges ofte på arbejdspladser i forbindelse med onboariding af nye medarbejdere – dels fordi det er en god måde at lære på, men også fordi det styrker samarbejdet, sikrer kontinuerlig læring og sikrer, at den nye medarbejder får tilegnet sig virksomhedens organisationskultur.
Sådan oplærer du en kollega bedst via sidemandsoplæring
Det er typisk mere erfarne medarbejdere, som står for sidemandsoplæringen i forbindelse med onboarding af nye medarbejdere. Er du blevet udpeget til at stå for sidemandsoplæringen, så kan du med fordel læse med her, hvor vi giver dig 4 gode råd til god og effektiv sidemandsoplæring.
1. Hvad er er udgangspunktet?
Vi kommer alle med en forhåndsviden, når vi starter på et nyt arbejde. Derfor er det en god idé som den person, der har fået ansvaret for at lære den nye kollega op, at kende den nye kollegaers forudsætninger for at lære jobbet. Derfor skal du som det første finde ud af, hvad kollegaen allerede kan, og hvad der skal fokus på i sidemandsoplæringen. Det kan du blandt andet gøre ved at spørge:
- Har du arbejdet med xxx før?
- Har du kendskab til xxx programmer?
- Hvad ved du om xxx?
- Har du set xxx før?
- Hvordan ville du løse xxx?
Ved at stille den slags spørgsmål, kan du nemmere spore dig ind på, hvad din nye kollegas udgangspunkt er.
2. Vær tydelig omkring målet
Succesfuld sidemandsoplæring tager udgangspunkt i et mål. Det er vigtigt for både den nye kollega og den, der skal lære fra sig, at man forstår, hvad målet er fra start af. På den måde har man en bedre forståelse for, hvorfor man skal lære det forskellige ting. Målet handler både om kollegaens ansvarsområder, arbejdsopgaver, viden og færdigheder.
3. Pas på med at overdynge med ny information
Når man skal sidemandsoplære en ny kollega, er der ofte en tendens til at fylde på med information. Det er dog ikke hensigtsmæssigt blot at fylde en masse information på kollegaen, og så derefter forvente, at han/hun kan huske det hele. Det kan man nemlig sjældent. Sørg derfor for at tage lidt ad gangen, og lad kollegaen selv sidde med arbejdsopgaverne en ad gangen efter gennemgang.
4. Kommunikationen er nøglen til succesfuld sidemandsoplæring
Når du skal lære fra dig, er det vigtigt at tage udgangspunkt i din nye kollega. Det er vigtigt at I taler “samme sprog”. Som ny kollega kan man nemt blive hægtet af, hvis det hele bliver kommunikeret på en måde, som man ikke forstår. Derfor skal kommunikationen dels tage udgangspunkt i modtagerens forudsætninger, men også deres måde at lære på. Spørg derfor ind til, hvordan han/hun bedst lærer. Foretrækker han/hun to-do-lister og manualer? Vil han/hun helst bare have en mundtlig gennemgang og derefter prøve sig frem? Tag udgangspunkt i den nye kollegas måde at lære på og tilpas oplæringen derefter.